کد خبر ۶۳۵۹۴۲ ۳۳ بازدید انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۹

۳۰ سال رهبری حکیمانه در پرتو نظام امام و امت

به گزارش پایگاه خبری هنا به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حجّت‌الاسلام علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی به مناسبت سی‌امین سال زعامت رهبر معظّم انقلاب، نظام سیاسی اسلام و انقلاب را مبتنی بر نظام امت و امامت دانسته و با اشاره به فتوحاتی که این نظام به‌دنبال داشته، خلاءهای موجود برای ثمر دادن میوه‌های این نوع نظام را یادآور شده است.

متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید.

۱) نظام سیاسی در هر جامعه ای ، بستر اصلی رشد یا انحطاط جامعه است. هرچند کلیت تربیتی و فرهنگی جامعه و بویژه تلاش نخبگان، روشنفکران، عالمان، هنرمندان و اصحاب فرهنگ و معرفت، هدایتگر روح جامعه است، اما بدون یک نظام سیاسی متعهد، کارآمد و مسئول، حرکت عمومی جامعه و زمینه ایفای نقش هدایت­گری اصحاب فرهنگ و معرفت نیز مسدود یا محدود خواهد شد. لذا تا وقتی ساختار نظام سیاسی و مدیریتی جامعه و تحقق عینی آن در پرتو هدایت و رهبری حکیمانه استقرار نیافته باشد، امیدی به صلاح و فلاح جامعه هم وجود نخواهد داشت...

۲)  نظام سیاسی اسلام، نظام امت و امامت است؛ نظامی مبتنی بر مبانی حِکمی و ارزش‌های فطری که با خواست آزادانه و حضور آگاهانه مردم به عنوان «امت» شکل گرفته است و در پیشاپیش حرکت جامعه «امام» قرار دارد که دارای عمیق‌ترین پیوند و اعتقاد قلبی و التزام عملی به مبانی و ارزش­ها است. در این نظام سیاسی، هدف اصلی، پیشرفت وتعالی همه جانبه جامعه و تحقق آرمان­ها و احکامی است که تنها صبغه توحیدی و الهی دارد و از شائبه هرگونه تعصب و گرایش طبقاتی، قومی، صنفی، قشری و.... مبرا است.  نظام امت و امامت، مسیری مشترک برای مردم و حاکمان و کارگزاران ترسیم می‌کند بر مبنای تعهد و مسئولیت الهی، عبودیت خدای متعال، و مجاهدت و تلاش اجتماعی به سوی تحقق هرآنچه «معروف» است یعنی همه نیکی‌ها و خیرات و زدودن هرآنچه «منکر» است، یعنی همه زشتی‌­ها و پلشتی­‌ها...

۳) بزرگترین دستاورد عینی پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، استقرار مردم­سالاری دینی و نظام امت و امامت در ایران اسلامی بود. دستاوردی که پس از چندین ناکامی بزرگ در پویش و مبارزه ملت ایران علیه استبداد و استعمار توانست، نخستین و اصلی‌­ترین هدف انقلاب را تحقق بخشد و زمینه رشد پایدار و پیشرفت همه ­جانبه جامعه و کشور را فراهم نماید.

۴)  تجربه چهل ساله نظام جمهوری اسلامی ایران در پرتو نظام امت و امامت جایگاه «اسلام» و «ایران» را در اضلاع و ابعاد مختلف ارتقا بخشید و زیرساخت های پیشرفت همه جانبه را در عرصه­‌های فکری، علمی، معنوی، هویتی و فرهنگی فراهم ساخت و به یک الگوی الهام‌­بخش در سطح جهان اسلام تبدیل شد و امروز راهبری و هدایت قدرتمندترین جبهه مقابله با نظام سرمایه‌­داری خشن سلطه­‌گر را بر عهده دارد و بدان افتخار می کند.

۵) دهه نخست نظام جمهوری اسلامی به برکت نظام‌­سازی، نهاد­سازی و ریل­‌گذاری­های مستحکم امام خمینی(قدس سرّه) و حضور و همراهی امت انقلابی در شرایط پر فراز و نشیبی که یکی از اضلاع آن، هجوم نظامی و توطئه­‌های امنیتی دشمن بود، نظام امت و امامت را تثبیت کرد و سه دهه­ پس از آن به برکت پایداری شجاعانه و مجاهدت حکیمانه­ امام خامنه ای (مدظلله) در راستای اجرای دقیق نقشه راهی که امام راحل ترسیم کرده بود و در شرایط دشوار هجوم فرهنگی، سیاسی، اقتصادی دشمن و همراهی و مقاومت امت قهرمان ایران و جبهه فراملی انقلاب اسلامی توانسته است، استقلال کشور و پیشرفت جامعه را تضمین کند و ایران اسلامی و انقلابی را به نقطه اوج اقتدار و عزت برساند.

حقیقتاً راهی که با کمترین هزینه و بیشترین فایده در مسیر کسب و استقرار استقلال، هویت و وحدت ملی و رشد توانمندی­‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی طی شده و به کامیابی‌­های فراوان رسیده، جز در سایه­ نظام امت و امامت هرگز مقدور نبوده است.  واین البته کارآمدی مکتب اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله و سلّم) و برکت هدایت­های الهی است که تضمین­ کننده­ فلاح و سعادت برای هر جامعه‌­ای است که این مکتب را برگزیند و مسیر حرکت خود را بر اساس آن تنظیم نماید، که: «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه»

۶)  مشکل اساسی امروز، ضعف جریان و سریان شاخص­ه‌ای اصلی نظام امت و امامت در سطوح و لایه‌­های مختلف دستگا‌ه‌­های کارگزاری نظام- در قوای سه‌­گانه و سایر مجموعه­های حاکمیتی و عمومی- است. امروز ساختارهای بوروکراتیک همچنان مانع بروز و ظهور ظرفیت­های نظام امت و امامت است. هنوز نگرش­ها و روش­های نظام­‌های غیر مردمی از تار و پود مجموعه­‌های کارگزار نظام جمهوری اسلامی زدوده نشده است؛ هنوز نگرش عدالت­محور مبتنی بر عقلانیت و معنویت استقرار تام نیافته است؛ هنوز شایستگی‌­های پایه‌­ای اسلام، در گزینش‌­ها، رفتارها و برنامه­‌ریزی‌­ها بطور کامل حاکم نشده است؛ و در یک کلمه، هنوز نظریه «نظام انقلابی» به فهم سیاسی غالب و گفتمان حاکم بر کارگزاران تبدیل نشده؛ بنابراین در دستورکار جدی دستگاه‌­های سیاستگذار کلان نیز قرار نگرفته است،که البته در گام دوم انقلاب این نظریه باید بتواند تحقق تام یابد و برکات نظام سیاسی اسلام ناب را بیش از پیش ظهور و بروز بخشد.

قطعاً به توفیق الهی استمرار و تعمیق این مسیر با استمرار استقامت مخلصانه و مجاهدت حکیمانه­ توأمان امام و امت و با توکل بر خدای متعال، تأمین و تضمین خواهد شد و تکمیل و تکامل  پیشرفت همه‌­جانبه ایران اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی و بسترسازی ظهور دولت عدل جهانی مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را رقم خواهد زد، ان شاء­الله.

[1] 

برچسب ها :رهبر انقلاب
0

آخرین اخبار